Utvecklingen av satellittekniken påskyndar automatiseringen av trafiken
Den automatiserade trafiken behöver landsomfattande positionerings- och kommunikationslösningar. Som viktiga användargrupper för framtidens satellitnät LEO (Low Earth Orbit) betraktas alla trafikformer på land, till havs och i luften samt till exempel självstyrda fordon, maskiner och anordningar.
Kommunikationsministeriet håller på att starta ett projekt för en digital tvilling av hela förvaltningsområdets gemensamma trafiksystem. Projektet är en del av resultatmålen för ministeriets hela förvaltningsområde. Till stöd för projektet har ministeriet som mål att skapa en utsikt över satellitteknikens betydelse för framtidens automatiserade trafik och möjligheterna att utnyttja data i synnerhet i och med att LEO-satelliterna blir vanligare.
Trafiksystemen är den viktigaste användaren av lokaliseringsuppgifter som erbjuds av satellitnavigeringssystem, dvs. GNSS-system (Global Navigation Satellite Systems)
En central gemensam nämnare för den information som behövs i trafiken är exakta lokaliseringsuppgifter. Exakta lokaliseringsuppgifter behövs såväl vid trafik- och vägplanering, trafikledsbyggande och underhåll som vid trafikledning. Ruttnavigeringen utnyttjas av alla användargrupper, från privatpersoner till yrkesförare och myndighetsaktörer.
Inom flygtrafiken och flygtrafiktjänsten utnyttjas GNSS-systemen bland annat för optimering av inköer och landningsrutter inom flygtrafiken. GNSS är också det enda användbara sättet att navigera och följa drönartrafiken. Inom spårtrafiken kan GNSS-systemen öka järnvägskapaciteten och öka effektiviteten och säkerheten. Målet med projektet Digirata är till exempel att förbättra den miljövänliga järnvägstrafikens konkurrenskraft och attraktivitet, kostnadseffektivitet, funktionssäkerhet och säkerhet samt att erbjuda en ny tillväxtplattform för tjänsterna.
Också satellittekniken kommer att spela en viktig roll när det gäller att uppnå målen. Inom sjöfarten används lokaliseringsuppgifter förutom för fartygets egen ruttnavigering också för uppföljning av lägesbilden för sjöfarten och för trafikstyrning. Ett mer omfattande utnyttjande av automatisering och digitalisering främjar trafiksystemens effektivitet, minskar de skadliga utsläppen och möjliggör smidigare mobilitetstjänster än tidigare.
Utnyttjande av framtidens LEO-satelliter inom olika trafikformer
LEO-satelliter med låg omloppsbana cirkulerar på mindre än 2 000 kilometers höjd. LEO-satelliterna används redan nu för telekommunikationsändamål, men i framtiden också för satellitpositionering. Som viktiga användargrupper betraktas alla trafikformer på land, till havs och i luften, eftersom en lägre omloppsbana möjliggör betydligt kortare nättider.
Mobilteleapparaters hörbarhet som möjliggörare av automatisering
Det nuvarande övergripande kommunikationsnätet är en förutsättning för fordonens digitala behov. Framtidens 6G förbättrar tjänsterna ytterligare och ger också inbyggda andra egenskaper som stöder automatiseringen, såsom positionering. Finland har anslutit sig till Förenta staternas multilaterala deklaration om principerna för utveckling av 6G. Uttalandet publicerades i samband med evenemanget Mobile World Congress i Barcelona den 27 februari 2024. Dessutom har kommunikationsministeriet tillsatt en arbetsgrupp för att främja 6G-kommunikationsteknik. I arbetsgruppen ingår företrädare för centrala aktörer inom statsförvaltningen samt intressentgrupper inom forsknings- och företagsfältet. Arbetsgruppen har som mål att bereda Finlands nationella 6G-färdplan och främja samarbete och informationsutbyte inom nästa generations trådlösa nätteknik.
Finland har i årtionden varit en av världens viktigaste experter på mobil teknik. För närvarande hör Finland till de fem ledande länderna i världen i arbetet med att utveckla 6G och målet är att förbli bland de ledande i världen när det gäller att utveckla och utnyttja nästa generations mobilnät.
Foto: Mika Pakarinen, Keksi